Wednesday, February 22, 2012

Amalan perbomohan yang diharuskan oleh Islam

1.0 Amalan perbomohan yang diharuskan oleh Islam.

1.1 Pendahuluan.

Setiap penyakit yang dijadikan oleh Allah diiringi dengan penawarnya atau ubatnya. Islam menganjurkan umatnya agar berusaha mencari penawar atau ubat bagi penyakit yang dihidapi di samping berdoa kepada Allah agar menyembuhkan penyakit tersebut. Amalan mengubati penyakit menggunakan khidmat bomoh sangat sinonim dengan masyarakat Melayu.

1.2 Takrif bomoh.

Menurut Kamus Dewan Bahasa dan Pustaka istilah bomoh ditakrifkan dengan maksud mengubati penyakit atau pengubat penyakit. Manakala dalam minda pemikiran masyarakat Melayu khususnya di Malaysia, bomoh ditakrifkan dengan maksud mengubati penyakit atau pengubat penyakit secara tradisional.

Walaupun terdapat berbagai pandangan tentang definisi bomoh, sejarah perkembangan Islam membuktikan bahawa amalan perbomohan atau mengubati penyakit adalah harus hukumnya dengan syarat kaedah bomoh sama ada melalui jampi, pengamatan psikologi, penggunaan herba dan akar-akar kayu tidak menyalahi akidah Islam.


Keharusan menggunakan khidmat bomoh dalam perubatan tradisional tidak bersifat mutlak. Perubatan tersebut hendaklah mematuhi syarat :

  1. Perubatan bomoh itu menyebut nama Allah atau salah satu namanya.
  2. Menggunakan ayat Al-Quran dan doa yang diamalkan oleh nabi dan rasul.
  3. Menyakini bahawa perkara itu tidak dapat memberi kesan secara tersendiri,bahkan

1.3 Hukum Perbomohan mengikut Islam.

Hukum menggunakan khidmat bomoh dalam perubatan terbahagi kepada dua iaitu harus dan haram.

1.4 Penggunaan khidmat bomoh yang diharuskan

Seorang Islam yang mengamalkan perbomohan hendaklah mempastikan bahawa setiap sesuatu yang dilakukannya itu adalah kerana Allah dan sentiasa memohon pertolongan Allah, bukan dari yang lain seperti jin dan syaitan. Pada masa yang sama, orang yang menerima rawatan daripada bomoh pula harus memastikan rawatannya tidak bercanggah dengan Islam.

1.5 Penggunaan khidmat bomoh yang diharamkan.

  1. Cara rawatannya itu bertentangan dengan syarak, iaitu, menggunakan khidmat jin, pemujaan, jampi, mentera dan sebagainya yang tidak mengikut cara rawatan yang diharuskan oleh Islam.
  2. Orang yang berubat benar-benar beriktikad bahawa bomoh itulah menyembuhkan pesakitnya tanpa bergantung kepada Allah.

Amalan mempercayai bomoh ini mempunyai kesan yang sangat besar kerana amalan ini boleh mengakibatkan seseorang itu menyekutukan Allah dengan sesuatu yang lain tanpa mereka sedari. Jika ia terus diamalkan, akan mendatangkan imej buruk kepada Islam dari pandangan agama lain.

Berubat dengan menggunakan bahan yang diharamkan adalah dilarang kerana cara ini merupakan satu perbuatan yang keji dari sudut hukum akal dan perspektif syara`. Contohnya, memberi pesakit memakan daging ular, katak bertanduk atau haiwan-haiwan berbisa untuk tujuan penyembuhan. Menggunakan arak dan dicampur dengan ramuan herba-herba yang lain untuk tujuan perubatan. Oleh yang demikian, bomoh perlu memastikan tidak menggunakan bahan-bahan terlarang dalam merawat pesakit.

Penggunaan ayat al Quran secara tidak wajar dalam perubatan bomoh adalah dilarang, seperti menggantung Al-Quran dan tunggu berpusing atau tidak untuk dijadikan alasan tertentu. Jika berpusing begini, dan jika tidak, begini pula maksudnya. Perkara yang dilakukan ini termasuk menghina Al-Quran (Istihza’).

Perbomohan tidak boleh dikaitkan dengan zat Allah SWT dan sifat-Nya atau maksud disebalik kalimah atau nama Allah atau sifat-Nya. Contohnya, mengatakan ilmu bomoh itu diterima terus daripada Allah atau kudratnya adalah kudrat Allah atau melalui mimpi berjumpa wali, malaikat atau lainnya. Pengamalan bomoh tidak boleh diertikan sebagai maksud yang tersirat daripada diri atau jasad dan roh Rasulullah SAW, malaikat, nabi dan orang soleh seperti Nur Muhammad menjelma ke dalam diri dan sebagainya.


Bagi mengelakkan berlakunya amalan yang tersasar dan bertentangan dengan aqidah Islam , Jabatan agama Islam Malaysia telah mengeluarkan garis panduan Perbomohan Menurut Islam, iaitu :

1 Tidak boleh memuja dan memperhambakan diri kepada sesuatu kuasa atau peribadi yang dipercayai boleh mendatangkan nasib baik atau buruk kepada seseorang. Contohnya seperti wali syeikh, rijalul ghaib, roh datuk nenek, sahabat, hantu, dewa, keramat, kubur, keris, busur, batu, kayu, cincin, kain kuning atau putih.

2 Tidak boleh menggunakan tangkal dan azimat yang mengandungi rajah atau tulisan yang tidak difahami seperti objek tertentu dan bercampur aduk dengan ayat Al-Quran. Dilarang menganggapkan tangkal mempunyai kuasa


3 Tidak menggunakan sihir, ilmu hitam, tilik, tenung nasib, nujum, ramalan tapak tangan, astrologi atau ramalan mnggunakan buruj bintang dan silap mata.

4. Tidak mengaitkan pengeras atau bayaran dengan sesuatu dan meminta-minta pengeras atau perkhidmatan yang tinggi dan melampau.


5. Tidak percaya kepada fahaman sesuatu boleh membawa sial dan mudharat menimpa seseorang.


6. Tidak melakukan perkara syirik, khurafat dan bid'ah yang keji seperti sembah pantai, sembelih binatang untuk korban dan buang ancak.


7. Tidak menyembelih binatang sebagai korban selain untuk Allah dan bukan untuk tujuan yang bukan syari`e,


8. Tidak mengamalkan amalan atau bacaan tertentu menggunakan unsur meminta izin serta bantuan daripada makhluk halus sebagai khadam.


9. Tidak menyajikan makanan untuk menjamu penunggu atau jin yang tinggal di sesuatu tempat.


10. Tidak mentaati bomoh atau seseorang pengubat pada sesuatu perkara yang jelas bercanggah dengan akidah dan syariat Islam. Ini kerana matlamat tidak menghalalkan cara. Meskipun bertujuan baik seperti penggunaan haikal/jaljalut untuk menangkis serangan musuh, ilmu guna-guna, pencuri, kebakaran jin dan lain-lain. Isi kandungan haikal ini bertentangan akidah seperti mempercayai adanya sesuatu yang dapat memberi manfaat dan menolak bencana.


11. Menolak syarat yang bertentangan dengan akidah, syariah dan akidah Islam.

Individu yang mengamalkan perubatan bomoh biasanya menggunakan doa dan jampi sebagai doa memohon menyembuhkan pesakit. Penggunaan jampi dibolehkan dalam Islam sekiranya menggunakan ayat al Quran, menggunakan bahasa yang difahami serta tidak mengiktikadkan bahawa jampi itu memberi kesan menyembuhkan pesakit, sebaliknya Allah yang berkuasa menyembuhkan segala penyakit.

1.6 Penutup

Garis panduan yang ditetapkan oleh Islam dalam memgharuskan aktiviti perbomohan adalah bertujuan untuk menyelamatkan umatnya daripada amalan yang salah dan sesat. Mengamalkan perbomohan dengan mengikut garis panduan yang ditetapkan Islam dapat memelihara aqidah umat Islam seterusnya sentiasa menyakini kekuasaan Allah. Segala amalan dan kepercayaan yang tidak berdasarkan kepada sumber asal Al-Quran, hadis, ijmak dan qias adalah ditolak

1 comment:

Alia Natasha said...

Pusat Perubatan Islam dan Perubatan penyakit Ampang.
Sila whatsapp/call pembantu kmi 0194427271.
Pelbagai penyakit boleh disembuhkan seperti sedia kala(normal) dgn izin Allah.Penyakit yg tiada ubatnya yg kmi xboleh bantu iaitu penyakit sejak lahir.Lain2 penyakit InShaaAllah ada ubatnya.Yg baik itu dtg dripda Allah, yg buruk, cacat, yg lemah itu dtg dripda diri sy sndri.Perlukan bantuan perubatan, hubungi pembantu kmi 0194427271